ExploreNature.reismee.nl

Norway !

Hi there!

Even een berichtje vanuit Noorwegen. Wat een land! Ongelofelijk dat we hier nooit eerder geweest zijn, werkelijk! De natuur is Fantastisch (jawel, met een hoofdletter!), heel ruig en ongerept. Van prachtige fjorden, tot enorme gletsjers, tot uitgestrekte natuurgebieden, tot prachtige steden met haventjes en veel stadse gezelligheid. De mensen zijn ook nog eens kei-vriendelijk. Zo hebben we al een aantal nachtjes bij mensen in hun 'tuin' of weiland mogen slapen. Bij één stel Mette en Egil (een prachtige man, die maar zo voor een geweldige romantische komedie gecast kan worden en die dan uiteraard als een soort van held optreedt.) mochten we slapen op een weilandje achter hun huis. We wisten niet wat we zagen, toen hij ons rond leidde. Een veld, omringt door bomen wat uitliep op prachtig uitgesleten rotsen aan een uitloper van een fjord. Bovenop hebben ze een blokhutje neergezet, met terras (en open haard!) wat uitziet over het fjord. We mochten van alle voorzieningen gebruik maken, hebben koffie met hen gedronken, gesproken over onze reis en hun avonturen. Uiteindelijk hebben we dus niets hoeven te betalen. Ook op de andere plekken waar we gebivakkeerd hebben, ontmoeten we steeds vriendelijke mensen die geïnteresseerd zijn in wat we doen en waar we vandaan komen. Hier bestaat nog het zogenoemde allemansrecht, wat dus inhoudt dat je overal mag staan en mag kamperen, op minimaal 100 mtr van een huis vandaan. Sta je wel binnen de 100 mtr heb je toestemming nodig van de eigenaar.

Onderweg naar Bergen (waar we nu zitten, in de openbare bibliotheek), zijn we echt van alles tegengekomen. Van bevroren meren, sneeuw en heel veel ijs, tot hier in Bergen; 25 graden, volle zon en volle terrassen. We hebben eergisteren een gletsjer (in Odda) beklommen met Bink. Was eigenlijk voor het eerst dat hij mee ging op zo'n beklimming, wat een giller! Hij blijkt dus echt een fantastisch klimmer te zijn! Sommige rotsblokken waren net iets te groot voor hem, dus op stukjes moesten we hem tillen, maar verder ging het prima met die kleine krasnageltjes op de rotsblokken. De sneeuw is natuurlijk fantastisch voor hem, hij rolt zichzelf er helemaal in. Ook tijdens de nachten slaapt hij buiten. In de bus vindt hij maar niets. Qua haren in de bus dus ook niet verkeerd voor ons!

Verder maken we kennis met een hoop leuke mensen, zo ook Peter. Een echte ‘free spirit' op een motor. Zwerft al wat jaren rond door Europa en werkt op allerlei plekken om te kunnen leven. Zo heeft hij bijvoorbeeld ook als hondentrainer (sledehonden) gewerkt in het noorden (hoe leuk?!). Hij is al vaker op de Noordkaap geweest en heeft ons goeie tips gegeven. Zo heeft hij ons bijvoorbeeld verteld over de Lofoten, een eilandengroep aan de kust van Noord-Noorwegen. Hij (en vele anderen) vergelijkt deze eilanden met Nieuw-Zeeland (ik bedoel maar ...). Dus... de plannen zijn een klein beetje gewijzigd. Wij gaan nu dus door naar Jotenheimen (een van de grootste natuurgebieden hier met ruige hoge bergen), waar we een paar dagen gaan hiken. Zal wel enigszins gaan tegenvallen, gezien het weer. Het vriest daar behoorlijk en er ligt momenteel veel ijs en sneeuw ... (waarom, vraag je je dan af als je hier in hempie en korte broek op een terrasje voor de bieb zit met bakkie erbij ...). Maar goed, we stick to the plan! Na Jotenheimen dus weer terug naar de kust, via Trondheim en dan met een ferry door naar de Lofoten. Dan daarna eindelijk naar de Noordkaap!! Yeeh! (dit betekent dus dat ik niet meer naar Spitsbergen kan -Pat zou dan op de Noordkaap blijven met Bink-, op Spitsbergen leven dus nog 3000 ijsberen, die ik natuurlijk dan allemaal zou ontmoeten. Moest dit wel even verwerken ..).

Wel luitjes; dank voor jullie leuke reacties. Tof om te lezen! Tot een volgende keer, altijd weer een verassing waar we wifi vinden ! XX

opa

Wat fijn om te vernemen dat het met jullie zo goed gaat, en dat jullie ervan genieten, ik zou best met jullie samen dit willen ondergaan, maar dan moet ik wel een stukje jonger zijn dan nu 85. liefs en kusjes van opa

Elles

Hey, klinkt allemaal super. Fijn dat iedereen zo gastvrij is, maakt de reis extra leuk en goedkoop (ook niet verkeerd) Volgens mij zijn de Lofoten uitgeroepen tot meest ongerepte natuur van de wereld.... gaan dus, maar rustig aan hoor, jullie hebben tijd genoeg!
Liefs

marionelle

als je Bergen al mooi vind, wacht dan maar af tot je meer naar het noorden reist. het wordt alleen maar mooier. de route van Narvik door kiruna is fantastisch. tenminste, wij hebben het met de trein gedaan en hebben onze ogen uitgekeken.

geniet...

bas

jaloers!!!!

Lofoten geven ook de heel veel kans op het noorderlicht naar het schijnt. Moet je ook eens gezien hebben om het te geloven. Waarschijnlijk moeten we Noorwegen dit jaar een keertje overslaan. Ik ga het dus doen met jullie reisverslag.

Succes en weer veel plezier.

Bob

Noorderlicht zou idd erg tof zijn om te zien.

Ook ik ben wel een beetje jaloers op jullie hoor. Probeer me het allemaal voor te stellen wat jullie zien. Zal ongetwijfeld prachtig zijn. En super dat Bink het ook zo naar z'n zin heeft.

Succes, veel plezier en pas goed op mekaar.

Ruud & Tanja

Geweldig om te lezen dat alles goed gaat en jullie een dijk van een tijd hebben.Erg leuk om ook fotos te zien!!

Groeten De Buurtjes

oma

Hoi lieverds, geweldig he die opa van jou, Olga, in gedachten is hij nog wel jong hoor, ha,ha,ha., dus hij reist zo met jullie mee. Wat een leuke foto's hebben jullie gemaakt, opa heeft ze al opgeslagen in een aparte map, om, als jullie weer in het land zijn, opa ze alles op een dvd brand, en wat gastvrij zijn die mensen daar allemaal,
dikke kus. oma.

Sophia

Ha lieverds!

Klinkt super allemaal, volop Genieten dus!! (ja met een hoofdletter haha ;-))

Veel liefs!!

Aadje

Hey Vrinden,

Wat gaaf zeg... Leuk dat Pat er nu achter komt (en jij ook) dat noorwegen zo fantastisch is. Heb het altijd al tegen hem gezegd. Heb effe de foto's bekeken en oprecht mag en kan ik toegeven dat ik stik maar dan ook stik jaloers ben en jullie werkelijk bewonder dat jullie dit doen. Hmm moet maar is gauw plannen maken om jullie is fijn te gaan bezoeken een paar dagen ergens in het noorden of misschien toch bij de fjallraven tocht waar Patje me over verteld had. Als er geen behoefte is aan mijn bezoek is dat natuurlijk van mijn kant te begrijpen... Nou ik wens jullie enorm veel plezier,romantiek,uidagingen,VEILIGHEID, etc etc etc
Greetings Aadje

Tams en Lars

Lieverds!!

Hoe leuk al die verhalen, zijn we toch nog een beetje bij jullie :-). Zus ik zeg vanochtend nog tegen mijn collega's ik mis haar al zo, maar ze is pas een week weg, haha..kansloos dus. Maar mega leuk om te lezen hoe mooi jullie het hebben!!

Dikke vette kus vanuit Twente van ons 2-en!

Patrick

@ Budje... een hamster gered ??? zucht...
Heet ie "James" the 2nd ?
Maar wel weer een enorme bob-actie ! Olg zou zo terug reizen om een kleine reis compagnon op te pikken...
Hoop dat ie jullie nog lang geluk mag brengen, de kleine nightstalker !

@ Aad.., Je bent zeker van harte welkom, we weten alleen niet wanneer we waar eindigen of zullen zijn. Dit land biedt nu al zoveel meer dan we hadden verwacht en we hebben nog maar een hééél klein beetje gezien, maar we houden jullie op de hoogte, dus wie weet komt de hike-date er wel.

@ Elles, ik had idd ook gelezen dat de Lofoten uitgeroepen was tot mooiste eilandengroep oid. Dus zijn erg benieuwd.
We houden het verslag bij voor jullie trip ! (is de camper al weer wat meer verbeterd ?)

@ Bas, hoe is het met de kleine ?... Zijn benieuwd !

@ allemaal: Groeten en bedankt vor jullie reacties !

irma en michel

Zo luitjes, dat is genieten van het goede des levens!!!
Vooral veel schrijven met mooie kiekjes dan kunnen we mee genieten en stik jaloers zijn. (was ik al een beetje)
Veel plezier!!!

Corinda en Elvira

super dat jullie al zulke leuke mensen zijn tegen gekomen, en dat iedereen jullie leuke tips geeft.

En wat al een leuke en mooie foto's zijn benieuwd naar nog meer moois.

Hopen snel weer wat moois en leuks te horen van jullie.
Dikke knuffel aan bink van ons

liefs ons

Leonie

Wauw! Het lijkt wel alsof jullie al maanden weg zijn als ik dit allemaal lees! Wat een avontuur, super!
Enjoy!!

Nicolukke

Heeee!

o o o wat een avonturen! Wat leuk om te lezen, en Bink heeft het dus ook super naar z'n zin. goed zeg, straks willie helemaal niet meer terug! (net als jullie)
Ben ook eens in Bergen geweest, helemaal leuk daar! (voor een concert van Madrugada, superrrr Noorse band) Hoorde van mensen dat ze gingen vissen vanuit hun hut, er is dan een gat in de grond geslagen en hopsa, kun je je hengel uitwerpen.. Deftig hoor!
Een kalfje mee in de bergen vind ik een slecht plan, die meneer heeft gelijk Olga, helaas.
Ook zonder kalfje ga je het best naar je zin hebben, blijf genieten van alles wat er gebeurd! Wiehaaa!

dikke zoen Nicole