ExploreNature.reismee.nl

Jotunheimen !

Stel je voor ... We worden wakker, de regen tikt tegen het zeil. We moeten de slaapzak uit, maar het is koud. Snel 3 lagen kleren over elkaar aantrekken, rugzak inpakken, paar crackers naar binnen stoppen en lopen maar. Na 10 meter ‘gewoon' lopen, begint de klim. Niks rustig opstarten, direct knallen. Het is behoorlijk steil en dat in combinatie met een flinke rugzak, harde regen en kou ... 'Waarom', vragen we ons beiden even hardop af... Hoe hoger we komen, hoe meer de regen veranderd in sneeuw. De enige die nergens last van lijkt te hebben is Bink. Die stampt vrolijk door, met zijn staart in de lucht en alle aandacht voor ieder diertje wat we onderweg tegenkomen. Op sommige stukken moeten we sneeuwvelden oversteken, wat op onze ‘normale' bergschoenen niet lukt. Je zakt veel te diep weg, daarom dus (met dank aan Allard en Monique, veel dank!) met de sneeuwschoenen. Dit werkt fantastisch! Na ongeveer 5 uur klimmen bereiken we de top van de berg. De zon begint te schijnen, ineens trekt alle mist op en zien we waar we vandaan zijn gekomen en welk uitzicht we hebben. Werkelijk prachtig! In het zonnetje eten we wat om vervolgens weer af te dalen. Het grootste gedeelte kunnen we over sneeuwvelden naar beneden knallen op de sneeuwschoenen. Bink wordt helemaal dol, rolt zich om in de sneeuw en rent grote rondes om ons heen naar beneden. Uiteindelijk een zeer mooie tocht, met een zware start, maar dit was het meer dan waard! De waarom-vraag is dus beantwoord.

We slapen een aantal nachten in het Nationaal Park. Hebben een fantastisch mooi plekje gevonden. Zien geen mens, wel een kudde rendieren! Het grootste gedeelte van het park is nog afgesloten, teveel sneeuw, dus onbegaanbaar. Daarom des te leuker! We genieten van de rust en de ruimte. Helaas moeten we de lange hike uitstellen vanwege de slechte knie van Pat. Lopen met bepakking is (nog) niet te doen voor hem. Maar laten we ook vooral niet te hard van stapel lopen, op zich hebben we nog 5,5 maand te gaan (YIHAA!).

Vanuit het park rijden we door naar Trondheim. Zou een fantastische stad moeten zijn (van horen zeggen), maar het is vooral vies, groot, slecht onderhouden (doet wat Ardeens aan). Maar goed, zijn er alleen nog maar doorheen gereden, gaan het morgen in het echie ontdekken. Het is een pelgrimsoord, zal toch niet voor niets zijn lijkt me. We zullen zien! Daarbij is het de 17e een nationale feestdag hier (soort van Koninginnedag), iig met bier en muziek. Dus dat is natuurlijk wel leuker om in een stad te vieren! Daarna door naar de Lofoten, denk dat we daar een huisje gaan kopen (

Laughing
). Het is zoooo mooi hier! En daarbij kunnen we hier ook best wat gaan hulpverlenen toch?! (alcoholisten genoeg!).

Dus ... u hoort ... Wij hebben het best naar ons zin hier ! Tot een volgende keer en opnieuw ... Veel dank voor jullie reacties enlieve mails ! Erg fijn! Kus.

Bob

Leuk, leuk, leuk!

Mirjam Plante

Gaaf hoor, je schrijft zo mooi dat je het bijna voor je ziet!
Echt leuk om te lezen, alleen sneeuw is niet echt voor te stellen met al die zon en droogte hier.

Enjoy!

Maike

Wat klinkt dit allemaal fantastisch! Goed bezig!

Liesel

Zo leuk om op zondag ochtend bij mijn ontbijtje jullie verhalen te lezen. Fantastisch!!!!!!!!!!Kan haast niet wachten op het volgende verhaal.
Geniet ervan en Patrick rustig aan met je knie.

Senn

Als ik later groot ben wil ik ook zulke dingen doen...

carla & marcel

sluit mij geheel aan bij liesel, mooi verhaal tijdens mijn ontbijtje!! heb laatst een documentaire over alcoholverslaving gezien daar, ben je daar niet klaar mee, met een 'beetje hulpverlening' hahaha en verder net als 4daagse niet over nadenken maar er gewoon voor gaan!!!!! super gebikkeld!!!!!!!zo zie en geniet je het meest. veel bikkel en kijkplezier. groetjes

Berry

Heerlijk om jullie reisverhaal te volgen en te lezen, geniet van jullie vrijheid, dan blijf ik genieten van jullie verhalen.

oma

Wat zijn jullie toch een bofferds, hardstikke leuk verhaal, olga, als je weer thuis bent over 5.5 maand, dan moet je over jullie ervaringen een boek schrijven, het is zo leuk om alles te lezen wat en waar jullie zijn, dikke kus voor jullie beiden van opa en oma en een aai voor bink.

Sophia

Dit Blog was echt een goed idee!!! De verhalen met de foto's.... helemaal top!! Leef lekker mee hier in NL, fijn hoor! XX

Opa

Wat een avontuur, wij genieten mee!!
Slechte knieen, komt mij bekend voor!
Succes met jullie verdere reis.Kusjes,
Opa en Oma

Ramis, Mandy, Leonie

We zitten hier tijdens onze pauze mee te genieten van jullie uitzicht en verhalen! Wat een moed dat jullie deze reis aan het maken zijn! Geniet van de vrijheid en tot over 5,5 maand ouwe!

Ineke en Arend

Mooie foto,s! Heerlijk om weer zo,n mooi reisverhaal te lezen! Wat fijn dat je de gave hebt om het op deze fantastische manier te kunt beschrijven. Je ziet het gewoon voor je, en krijgt meteen zin om die reis ook te gaan maken! Je oma heeft gelijk Olga van dat boek. Leuk dat Bink ook zo geniet. Patrick doe voorzichtig met je knie!! moet nog langer mee. Geniet van alles wat jullie nog tegen komen. Liefs,kus ons.

bas

Nog steeds heel jaloers! Erg mooi zo te zien aan de foto's. Ik ben heel erg benieuwd hoe het er uitziet op de lofoten... Maar goed, hier is het ook leuk met onze baby Bart! (voor als je dat nog niet gehoord had in die uithoek)

Heel veel plezier de komende 5,5 maand!

Bas en Sanne (en Bart)

Corinda en Elvira

Echt super leuk om jullie verhalen te lezen.
En echt super mooie foto's, hoop dat jullie ook veel filmen zodat we daar als jullie terug zijn ook van kunnen genieten.
Leuk dat bink zo lekker van de sneeuw geniet en jullie van de rust en de mooie natuur.
is Bink al achter de rendieren aan gegaan.

geniet van alles
xxx ons

Tamara

Wat een verhaal en wat een ervaring weer!
Helemaal top jongens!! Ik ben nu online op Skype, dus hoop jullie nog ff te zien vanavond!!

xx ie

Tamara

Ben ik nog ff: die foto's jongen, donders cool!!

Knuffel aan mijn neefie

Heidi

Wat geweldig leuk om te volgen wat jullie doen en zien!! Super!! Geniet ze!! xx

Channa

Van alleen het lezen al word je helemaal rustig!! Fantastisch hoe je schrijft, zoals al vele schreven hoef je geen moeite te doen om er een beeld van te vormen, dat gebeurd vanzelf al.. Lief dat bink het ook een geweldige reis vind!! Geniet ervan..

Matthijs

Aaaaaaaahhhhhh neeeee!!!!! De hondentrainer!