ExploreNature.reismee.nl

De Lofoten !

De Lofoten !

Het paradijs, onbeschrijfelijk mooi. Dat woordje ‘onbeschrijfelijk' wordt snel toegepast en is niet altijd juist. In deze zeker wel! Eilanden die volledig groen zijn, met hier en daar sneeuw. Kleine vissersdorpjes waar de vis te drogen hangt, haventjes, bergen die oprijzen uit het niets. Het water van de zee dat groen / blauw is en zo helder, alsof je ergens in de stille Zuidzee zit (alleen liggen de temperaturen daar net even anders ...). We zitten naast elkaar in de auto en spreken niet, we kijken alleen maar. Welke kant je ook uitkijkt, het is mooi. Men heeft hier dan ook veel respect voor de natuur. Je mag niet vrij kamperen (wat betreft ons budget dus minder), om de dieren hun rust te geven en ervoor te zorgen dat er geen afval rondzwerft. Je ziet dus ook nergens viezigheid; niet langs de wegen, niet in de zee of bergen ... gewoon niet. Zo hoor het! Het plaatsje Å (het meest zuidelijke puntje van de eilandengroep) doet sprookjesachtig aan. Je kunt er een museum bezoeken, wat in het openluchtmuseum niet zou misstaan. Verschillende gebouwen die ieder op zich het leven in een oud vissersdorpje weergeven en waar je de historie letterlijk kunt proeven door in de oude levertraanfabriek een gezonde hap olie te nemen. Allemensen ... vreselijk. Ik mag toch hopen dat we op z'n minst hypergezond terugkeren van onze reis, dan heeft de hap olie tenminste nog nut gehad!

Het weer is wel even minder zeg. We zijn de Poolcirkel overgegaan in dikke lagen sneeuw. Vervolgens weer iets gezakt richting Bodø waar de sneeuw weer overging in regen. Per ferry overgestoken naar de Lofoten waar het ook voornamelijk geregend heeft. Zonde, omdat je door de mist minder zicht hebt op de omliggende bergen. Bij toeval komen we in de middag aan op een verlaten campinkje, waar na een paar maal kloppen op de deur, een heel oud mannetje verschijnt. Als we hem vragen of we er mogen kamperen, kijkt hij ons wat vreemd aan, zegt in heel gebrekkig Engels dat dit niet het seizoen voor kamperen is, maar dat hij wel een huisje voor ons heeft. Vervolgens laat hij ons een piepklein lieflijk huisje zien, waar een houtkacheltje in staat, een oud fornuisje en meubeltjes (alles in verkleinwoorden, is ook echt zo!) die al zeker van voor de oorlog zijn. Hier mogen we van hem de nacht doorbrengen. Even later komt er een oudere dame aan de deur die ons in het Nederlands aanspreekt. Zij blijkt twee jaar in Den Haag te hebben gewoond en heeft zich de Nederlandse taal erg goed eigen gemaakt. Ze vertelt ons over haar ouders die in dat huisje hebben gewoond en laat ons het een en ander zien in de omgeving. We mogen bij haar in het ‘grote huis' douchen. Wat een gastvrijheid! Een aanrader als je besluit eens die kant op te gaan. Vervolgens zijn we doorgereden naar het meest noordelijke punt van de eilandengroep Vesterållen (boven de Lofoten). In het plaatsje Andenes staat een camping aangegeven waar ze warmwaterbaden (outdoor) aanbieden. Dé oplossing voor kou en regen. Komen we daar eindelijk aan, in de zeikende regen (ik was er even helemaal klaar mee!) vragen ze daar een 'extra charge' voor de hotpools. Geen kleinigheidje, nee hoor. Het volle bedrag van wel 500 kronen, wat neerkomt op zo'n €65,-, voor anderhalf uur baden.Daar zit men toch verdorie een hele dag voor in de sauna! Ik hoef niet uit te leggen dat dit het humeur niet goed deed. De middernachtzon daarentegen wel! Wat bijzonder! Houdt dus wel in dat we te laat zijn voor het Noorderlicht (wat dus een goede reden geeft om nog eens terug te komen!). Het is wel gek hoor, om zo rond een uur of drie een plasje te gaan doen en dat het dus gewoon licht is. Nu hebben we het in ons ‘huisje' redelijk geblindeerd, maar Bink slaapt buiten en snapt er natuurlijk helemaal niets van waarom hij nu moet gaan slapen. Ja, leg dat maar eens uit! Je zit 's avonds dus al snel tot laat te kletsen en spelletjes te doen, want je merkt gewoon niet dat het later wordt. Kan me zeker voorstellen dat wanneer je in de periode zit dat de zon vrijwel niet opkomt en er dus continue duisternis is, je aan de alcohol gaat (op z'n minst).

Nu in Tromsø, 'het Parijs van het Noorden', wat een leuk stadje is met veel authentieke gebouwen, maar waar we net een leuk rockfestival(letje) zijn misgelopen. Jammer dus, maar hebben al gezien dat dit in Zweden en Finland helemaal goed gaat komen. Morgen dus verder richting de Noordkaap. Vanuit Andenes nog zo'n 1000 km, waar we dus al een stukje van hebben afgelegd. Nog kouder, dus ik denk dat we wat meer kilometers op een dag gaan maken om wat sneller weer in de zon te kunnen zitten.

Tot op 71 ° Noord! Liefs

Ruud & Tanja

Wat maken jullie toch een hoop mee.....en erg mooie fotos gemaakt. Genietend van jullie verhaal!!

Corinda & Elvira

Hoi hoi,

Wat een leuke en mooie avonturen maken jullie mee! Pure natuur, wat nog niet verpest is zie je tegenwoordig niet veel meer. Dus geniet met volle teugen ervan..!!
En verbazingwekkend hoe gastvrij jullie overal ontvangen worden. Dat zien we hier in Nederland nog niet gebeuren..
Blijf filmen en foto's maken en (ook niet onbelangrijk) blijf genieten met elkaar van alles wat je tegen komt en mee maakt. En geef Bink een dikke knuffel van ons (en Thayka en Kaya)

p.s.
hadden jullie ons mailtje nog gekregen??

oma

Hoi lieverds, wat geweldig allemaal, en wat maken jullie toch allemaal mee, die gastvrijheid en het uitzicht, niet voor te stellen, als je het zelf niet gezien hebt, fantastisch en die leuke foto's. Je sms naar Tam, heb ik ook gelezen, en ja hoor wij hebben inderdaad sate enz. gegeten, maar niet getreurd, zodra jullie weer in het land zijn, dan kookt oma voor jullie beiden ook een rijsttafel, en je mag dan zelf zeggen wat of je wil eten, dat is dan afgesproken, nog even volhouden met de regen en koud weer, en dat is jullie wel toevertrouwd, lieve schatten, heel veel liefs, dikke kus en een stevige aai voor bink van opa en oma.

Bob

Ga nu meteen ff foto's kijken.

Mooie verhalen weer en echt leuk dat jullie overal zo gastvrij worden ontvangen.

x van ons!

ineke en arend

Hebben weer genoten van het verhaal en de foto's.
Geweldig wat jullie allemaal zo meemaken.Sluit me aan bij de woorden van Elvira en Corinda.Liefs kus ons.

h.muller@onsnet.nu

wat boffen jullie met zo'n mooie reis.
Ik vind het hartstikke leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie langdurige vakantie. Het lijkt me een reis om nooit meer te vergeten. Ben benieuwd wat jullie reis nog meer voor mooie dingen meebrengt.
Groet van een reislustige tante uit Brabant.
Henriette

Hennie Verhoef, salarisadm. DHG

Wij zijn ook een paar jaar geleden op Vesterållen geweest. Geweldig. Wat mooi. Zijn niet verder noordelijk geweest, helaas. Wel op walvissafari vanuit Andenes. Ook een ervaring om niet te vergeten. Ben jaloers op je. Fijne tijd verder.
Groet Hennie

Tams en Lars

Wauwie wat een verhaal en donders prachtige foto's weer!!!

irma en michel

Wat kun je toch heerlijk schrijven!! En wat is dit voor jullie een onvergetelijke prachtige ervaring.
Blijven genieten, veel schrijven en mooie kiekjes dan genieten we hier mee.

groetjes van ons.

Channa

Heel toevallig zag ik op tv bij bijzondere vakantiebestemmingen LOFOTEN... Zat helemaal niet op te letten tot dat we Lofoten hoorde, hey!!! Extra goed opgelet dus haha. Dus ik heb een beetje kunnen zien war jullie zijn geweest. Super leuk..