ExploreNature.reismee.nl

71 graden Noord "Nordkapp"

71 ° Noord 'De Noordkaap' !

We zijn er! Na een lange rit, een dikke bekeuring (waarover later meer) zijn we dan eindelijk op de Noordkaap aangekomen. Op dinsdagavond 24 mei rond een uur of 10 stonden we op 'het rotsblok'. Mooi gevoel! We hebben hier even gestaan, uiteraard wat foto's gemaakt en zijn erna gaan lopen met de sneeuwschoenen aan. Super gaaf, gezien het tijdstip. Het was inmiddels middernacht en dan loop je daar in het licht door de sneeuw te banjeren. Fantastisch! Het uitzicht is prachtig, helemaal nu (de volgende dag). Het zonnetje schijnt lichtjes, het waait onwijs hard en het is behoorlijk koud, maar het is droog!! De hele omgeving rondom de Noordkaap is leeg, puur en uitgestrekt. Tijdens het lopen kom je dus alleen maar rendieren tegen, die vlak in de buurt lopen te grazen. Vandaag weer een hele mooie tocht gelopen naar wat mooie uitzichtpunten op de gure IJszee. Nu zitten we in het Poolcentrum (waar het warm is) waar de busladingen met Japanners leegstromen. In het centrum zit een bioscoop waar ze een film over de Noordkaap vertonen (kei-mooie beelden met muziek waar de tranen van in je ogen springen), een kapelletje (om een kaarsje aan te steken en rustig te worden) en uiteraard een souvenirshop. We staan hier illegaal op de parkeerplaats te kamperen, de camping is nml belachelijk duur, maar het is nog geen hoogseizoen dus mensen maken zich hier helemaal niet druk om. Liepen net zelfs met jerrycan naar binnen om water te halen en werden vriendelijk toegeknikt door het personeel.

Nu wat ellende ... Op weg van Tromsø naar hier zijn we aangehouden door de politie. We reden te hard en kregen een stopteken. Begreep niet helemaal de aanwijzing van de agent (wees dan ook duidelijk!), dus ik zei dat we wel door konden rijden. Niet dus. Meneer de agent kwam met zwaailichten achter ons aan: 'Why didn't you stop?'(maken ze hier niet vaak mee, aan zijn reactie te merken). Of we even mee terug wilden naar de plek waar hij en zijn collega stonden te laseren. We hebben een bekeuring gekregen, reden nml zo'n 20 km te hard. Nu betaal je daar in NL zo'n €100,- voor. Aangezien de prijzen hier wat hoger liggen, gokten we op het dubbele. Maar nee -je hoeft het niet te geloven, maar het is echt waar en niet een van mijn overdrijvingen- de bekeuring bedraagt 800,- euro!!!!! Het doet er niet veel toe wie er reed, maar ik ben iig blij dat ik het niet was. Maar goed, drama dus. Hebben wel even een vloek en traan moeten laten, we hebben het hier verdorie over een maand reizen! Patrick heeft vervolgens contact gezocht met het incassobureau hier in Mo I Rana en heeft kunnen regelen dat we pas in november hoeven te betalen (dan krijgen we pas weer loon). Al met al ellende dus, maar inmiddels zijn we in de grapjesfase beland en kan zelfs Pat er (een heel klein beetje) om lachen.

Morgen verlaten we Noorwegen. We gaan naar Finland; het land van de Sami (de oorspronkelijke bewoners van Lapland), het land van de meren en de rendierhouders en als het even tegenzit ... de muggen. (Maar als er muggen zijn, is er ook zon wat dan weer goed is! Zo zie je, elk nadeel heeft z'n voordeel!). Dus tot in Finland! XX

Bob

Da's idd een dompertje van die boete. Maar laat de trip van een lifetime er niet door vergallen. Goed geregeld dat je later kan betalen dus gewoon verder genieten van al het moois.

Rinske

Kanonne wat een geld, kan je beter dure alcohol voor kopen (al moet ik er niet aan denken wat dan de boete is voor openbare dronkenschap). Wel fijn dat jullie het hebben kunnen regelen voor later. Dusssss.....gewoon verder genieten en een heleboel van mijn diensten overnemen als je terug bent :)

Raytje.

Poe heeee da zijn een hoop centjes voor 20 kmh, ja dat krijg je met boetes naar je inkomen jullie zijn gewoon te rijk hahahahaha.
gaaafe verhalen en super foto's
Mega vette en Rustige reis verders.
Liefs Ray.

Ruud & Tanja

€800...wat een fanatiekelingen zeg....

oma

Olga en Pat, niet meer denken aan die boete, gewoon doorgaan en volop genieten met z'n beiden(nee met z'n drieën), het komt wel goed, hoor.Wat een belevenis daar op die hoogte, en die foto's, jullie zijn te benijden, er zijn er niet veel, die dat ook kunnen vertellen, heel veel liefs van oma en opa

Tams

Donders wat een boete, was eerder wat voor jou geweest olg, met dat lompe rijgedrag van je...woehahaaaa! Maar snel weer vergeten en denken aan al het moois daar!

Kus Tam

Channa

Jeetje, ze profiteren wel zeg van te hard rijden... Heel veel plezier in Finland.

Leonie

Hee Olga en Patrick,

Het kan erger, voor rijden met 1 drup alcohol zit je daar gewoon een tijd ( meen 3 jr) in de bak! Reizen is risico's nemen, wel kut maar er komen vast ook nog meevallers die het compenseren. Trouwens, ik loop liever een boete op op de noordkaap dan als ik naar mijn werk rijd, dus eigenlijk ben ik nog steeds jaloers op jullie.....of overdrijf ik het nu een beetje? Grz