ExploreNature.reismee.nl

Finland, Lapland !

Finland, Lapland !

We hebben Noorwegen achter ons gelaten, met een dikke €2000,- reparatiekosten (!!!) aan ons busje ('We'll try to make it cheap!'). Met een lege pot 'onvoorziene kosten' zijn we met gierende banden richting Finland gereden (o, nee ... eigenlijk hebben we helemaal niet zo hard gereden, gezien de laatste bekeuring die nog vers in het hoofd zit). Maar goed, Finland. Ook weer prachtig zeg. Een groot verschil met Noorwegen; misschien wat minder ruig en divers qua natuur. Het is er voornamelijk vlak, soms wat heuvelachtig; meer toendra. Maar toch ook weer heel wijds en uitgestrekt. (Meest dunbevolkte land van Europa!). En wat een cultuur. We hebben eigenlijk direct een (openlucht)museum bezocht over de Sami's, de oorspronkelijke bewoners van Lapland. Interessant en op zo'n beeldende manier weergegeven dat het begrijpelijk is waar het over gaat, je het je voor kunt stellen om op deze bepaalde manier te leven en niet onbelangrijk (zeker voor mij) je de concentratie kunt opbrengen om langer dan een uur in een museum rond te banjeren. Mooi aan dit land is dat men -nog meer als in Noorwegen- leeft in en met de natuur. Alles is van bomen of dieren gemaakt (meubels, kleden, huizen, materialen, noem maar op). Overal zie je tipi's, turfhutten, houten cabins, sauna's , vuurplaatsen, enz. Het doet wat Indiaans aan. De sfeer is goed, de taal is onbegrijpelijk en de mensen zijn vriendelijk. Verder zijn er lang niet zoveel toeristen als in Noorwegen (wat altijd prettig is) en is ons busje weer een blikvanger.

Verder hebben we een husky-farm bezocht! Fantastisch! De honden mogen nu 'uitrusten' na een winter hard werken voor de slee. Voelde al direct een soort van emotionele band met sommige dieren. Tijd om te gaan dus, zou maar zo met een roedel naar NL terugkeren. ( Wat dan wel weer leuk is voor Bink). Tijdje staan kletsen met de dame die de boel daar runt, ook haar natuurlijk even voorgesteld aan Bink. Zij heeft ons uitgenodigd eens terug te komen in de winter zodat we zelf met een slee mogen gaan rijden. Ook wil ze dan proberen of Bink mee kan lopen in één van de teams. Ik werd alweer helemaal wild van het idee! Zie je het voor je, Bink met z'n trotse kop als leader van de club (dat verzin ik er dan even bij...)! Hebben haar nummer, dus mocht het er ooit van komen ...

Voor wie denkt (net als ik) dat de Kerstman van de Noordpool komt, heb ik nieuws. Dat is dus niet zo! Nee hoor, hij komt uit het plaatsje Rovaniemi, wat precies op de Poolcirkel (Napapiiri) ligt. Jawel, en wij hebben hem ontmoet! Wel zeker. Hij is er namelijk niet alleen met kerstmis, hij woont er het hele jaar. Wat een feest zeg. Een heel dorp ingericht naar de Kerstman en het kerstfeest. De hele dag wordt er kerstmuziek gedraaid, lopen er elfjes rond en little Santa's helpers (hoe graag ik ook een helper zou willen worden, ik ben te oud...), honderden souvenirwinkeltjes met verkopers in kerststemming. Wat een sfeer, fantastisch. Ook zijn we natuurlijk even bij de Kerstman zelf op bezoek gegaan (deze kan het hele jaar door bezocht worden in 'zijn kantoor'). Bink lag voor het gebouw aan een lijn, omdat honden daar niet zijn toegestaan. Toen wij op Zijn deur klopten, werden we binnengelaten door een elf. Vraagt hij ons dus vervolgens waar we onze husky hebben gelaten en of we Bink niet even konden halen. Ik keek direct vol ongeloof naar Kuik, want hoe kan de Kerstman nu weten dat wij een husky-hond hebben. Zou het dan toch waar zijn ... Achteraf denk ik dat hij ons door het raam heeft zien lopen met Bink, maar toch ... Heel eventjes schiet het door je hoofd, voel je de twijfel, heb je de hoop, denk je het echt, voel je je weer 5.

Slapen voornamelijk in de vrije natuur wat in Noorwegen, maar ook in Finland goed te doen is. Ook vanochtend worden we weer wakker op een prachtig plekje. We staan op een verlaten strandje, aan de Botnische Golf, de hemel is blauw en de zon schijnt (voor het eerst geen 3-lagen kleren, maar gewoon een shirtje!!). Even wassen in het ijskoude water (oké, iets te optimistisch) en vervolgens heerlijk rustig ontbijten en wakker worden. Want hoezo tijd, afspraken, werk... we hebben niets te doen. Haha, is dat niet heerlijk?! Vergeten zelfs welke dag het is. Door het ‘buiten' slapen geniet je des te meer van de ‘luxe' die een camping biedt; een wc, douches, warm water, enz. De prijzen in Finland liggen net iets lager dan in Noorwegen, maar alles is nog steeds vrij prijzig. Alcohol is ook nog steeds duur, maar na bijna een maand alcoholvrij te hebben geleefd, hebben we vandaag een flesje wijn gehaald. WTF, gewoon genieten! (ben per slot van rekening ook al een hele maand rookvrij, o zo!). We gaan vanaf hier naar de oostkant van Finland, tegen de grens van Rusland aan. Daar schijnt een prachtig Merengebied (Saimaa meren) te zitten, waar we een kano willen huren en een paar dagen willen gaan peddelen. Er zijn daar allerlei kleine eilandjes waar je je tentje mag planten en kan slapen. Het oorspronkelijke plan was om te gaan kayakken, maar dit is enigszins lastig met Bink. Wij hebben de hoop dat een kano wel moet kunnen, zolang hij gewoon blijft liggen en niet achter iedere eend aanspringt. We zullen zien dus. Daarna via Helsinki naar Turku waar we de oversteek gaan maken naar Stockholm, Zweden. Een vaart van wel 10 uur (och en de hond moet weer in zo'n kennel -10 uur lang!!!- wat een drama!). Vanaf daar zien we wel weer verder. Tot de volgende keer!

Liefs

Sophia

Mensen wat een super reis!!! Geen tijd, geen werk, alleen natuur en de kerstman!!! Te gek!! Veel kussen

oma

Wat geweldig allemaal, hebben jullie bij de kerstman geen wensen achtergelaten, dat hij jullie niet vergeet als jullie weer in het land zijn??? Bedankt voor jullie kaart, waren er even stil van, een kaart van jullie te mogen ontvangen, erg lief, heel veel kussen en een aai voor bink, oma en opa

Maike

Die Kerstman weet echt alles! Vet leuk...en die elfjes zijn ook heel cool! Er kwamen weer leuke herinneringen boven...leuk om je enthousiasme over de kerstman te lezen, herkenbaar! x

Elvira & Corinda

Wat een leuk verhaal (op de onverwacht dure kosten na...), vooral van de kerstman!!
Jammer dat Bink weer het ruim in moet, maar helaas niets aan te doen.

Jullie krijgen ook de hartelijke groeten van Oma. Ze heeft jullie verhalen (die we in een soort boekje geven aan haar met de foto's erbij) al een paar keer gelezen..!!
Ook al het verplegend personeel leest jullie verhalen. Steeds als ze de sondevoeding komen geven, moet oma het "boekje" open houden zodat ze het kunnen lezen.
Jullie worden dus beroemd ;-)

Heel veel plezier nog!!

Liefs xxx ons

p.s.
we zullen binnenkort wat foto's sturen van ons nieuwe huisje.