ExploreNature.reismee.nl

Zuid Finland

Zuid-Finland

3 dagen kanoĆ«n over de Saimaa meren. Een gebied van 4000 km2, met zo'n 14000 eilandjes. Bekend om haar pure schoonheid. Ongerept: een plek waar wij mensen op bezoek mogen komen, maar waar de flora en fauna heerst. Overdag leggen we afstanden af van zo'n 18 km, in de middag meren we ergens aan. Slaan ons kamp op, maken vuur en zorgen voor eten en drinken. Bink kan overal los lopen, voor hem is het een waar paradijs (evenals voor ons). Ook in de kano lijkt hij te genieten van het water, het windje en de kalmte. Als het erg warm wordt of als hij erg dorstig is, hangt hij zijn kop over de rand om wat water te drinken. Er is geen haast, geen stress of andere spanning. Het is gewoon goed. Tot slot een spelletje Kolonisten van Catan en de luxe van een reep chocolade voor bij de thee om het relaxte gevoel compleet te maken. Een plek waarvan je zeker weet er nog eens terug te komen. Het zonnetje werkt goed mee, het is werkelijk prachtig weer. Je bent maar zo weer die kou en nattigheid van een paar dagen ervoor vergeten. Nadat we zijn aangemeerd in het plaatsje Antolla, brengen we de gehuurde spullen terug naar Opas (guide) Tiina. Een oudere dame die al haar hele leven in de buitensport werkzaam is. Nu een eigen kayak en kano bedrijfje runt, pionier is in het Saimaa-gebied, kayak- en ski-instructeur is en haar liefde en passie voor de natuur middels educatie overbrengt op de jongere generatie. Sluit prachtig aan bij onze ideeĆ«n over ā€˜explore nature'. Een vrouw die gewoon doet wat ze wil en zich niet laat leiden door wat ā€˜niet kan of niet hoort'. Mooi om te zien.

Vanuit Antolla rijden we naar Helsinki, we moeten even wennen aan de drukte van een stad, maar genieten al snel weer van de overvolle terrassen en de drukke gezelligheid. Precies op het moment dat we aankomen speelt er een bandje in het park. Ook dat is weer genieten. Helsinki is een prachtige stad; gemoedelijk, cultureel en behoorlijk alternatief. De sfeer is relaxed en mensen lijken op een prettige manier naast en met elkaar te leven. We blijven hier twee dagen, worden blij van de klamme warmte, Bink geniet van zijn eerste ā€˜hondenpark-ervaring'. Thuis is hij gewend tussen bos en heide te leven, maar in de grote stad moet men de hond uitlaten in zogenaamde hondenparken. Mooi gemaakt hoor, het volstaat wel degelijk, al heeft het uiteraard niet de uitgestrektheid en rust die het bos wel biedt. Onze laatste stop in Finland is de havenstad Turku, cultuurstad van 2011. En dat is te merken; theater, dans, muziek, moderne kunst door de gehele stad ... er is van alles te beleven. Mooie oude gebouwen waar moderne cafeetjes in gehuisvest zijn, een rivier die dwars door de stad loopt en waaraan talloze terrasjes liggen, parkjes waarin men picknickt en laveloze daklozen die hun roes uitslapen aan de rand van de rivier. We kopen wijn, verse vis, een stokbrood en wat sla en zitten in het park. Voor ons wordt er gedanst op het water, verderop wordt er muziek gemaakt. Op de een of andere manier hadden we ons dit tafereel niet voorgesteld bij Finland, zie je dit eerder terug in Portugal of ItaliĆ«. Een enorm contrast met Noord Finland - Lapland.

Nu zitten we op de boot richting Stockholm, een vaart van zo'n 11 uur. Bink is bij ons, hij hoeft niet in het ruim of Ć©Ć©n of andere kennel te verblijven. Is dat niet heerlijk? Hij gedraagt zich voorbeeldig, mag weer regelmatig poseren voor een foto of wordt omringd door kinderen die hem willen knuffelen en aaien. Zitten erover te denken een euro per foto te gaan vragen, hebben we maar zo de reis weer terug verdiend! Patrick heeft zojuist een filmpje en wat foto's van onze kanotrip aan elkaar geplakt, welke is toegevoegd onder het kopje video. Geniet dus even met ons mee!

Veel liefs.

oma

Wat een leuk verhaal, heerlijk ja die zon en warmte, jullie genieten volop, ik had vanmorgen nog aan jullie gedacht en aan opa gezegd, het wordt tijd, dat we weer wat van die globbetrotters horen, mijn gedachtes zijn verhoord, het doet ons (opa en oma) goed, als ik de computer opstart, en ik zie dan een bericht olga en pat. dikke kus van ons beiden opa en oma

Tams

Mooi om te lezen jongens en die video is ook skeetig!
Het is me dus gelukt om wat warmte jullie kant op te balzen...:-)!

Nu zijn jullie als het goed is aan het genieten van de mooie stad Stockholm! Ben nu alweer benieuwd naar jullie volgende verhaal!!

xx

Bob

Ga snel piccies checken...

Tanja & Ruud

Hey hallo,

Fijn om te horen dat alles goed gaat.
De filmpjes hadden we nog niet gezien, echt Genieten joh!!!

Annemiek

Mooi om te lezen zeg en bedankt voor je kaartje Olga. Geniet ervan!!

groetjes Annemiek

Eveline

Super om jullie reis te volgen! Wat zullen jullie genieten zeg ;-) Liefs Eveline

Denise

Ha die wereldreizigers,

Mooie verhalen over wat jullie allemaal meemaken... En wat een fantastische foto's!
Geniet ervan!
Ik ben jaloers... Ach, in het PBC is het ook een en al avontuur haha!

Groetjes!