ExploreNature.reismee.nl

36 Graden Noord

36 ° Noord !

We zijn er: Cap Tarifa. Van 71° Noord de Noordkaap, nu op Cap Tarifa 36° Noord. 5532 kilometers hemelsbreed. Wat een tegenstelling en wat zijn we veel tegengekomen onderweg. Nooit gedacht dat Europa zo divers is. Niet alleen qua klimaat (50° temperatuurverschillen ervaren!), maar eveneens qua landschappen, cultuur en gewoonten. Van de uitgestrekte sneeuw- en ijsvelden in Lapland, naar het prachtige Saimaa-meer in Finland, door de groene en lieflijke Alpen in Oostenrijk naar de meer hoge en ruige toppen van Zwitserland. Klimmen in ‘onze' Ecrins, naar het land van de siësta, de sangria, de Flamingo en het (vreselijke) stierenvechten. Waar in het koude Lapland ieder weldenkend mens zich na zonsondergang alleen nog maar voor het hoogst noodzakelijke buiten laat zien, begint hier in het hete Andalusië het leven pas. We zijn onder de indruk geweest van de manier van leven van de Suomi (oorspronkelijke bewoners van Lapland). De intelligente wijze waarop zij dealen met de koude temperaturen, zich weten te redden met alleen maar natuurlijk materiaal en moeten leven met 8 maanden per jaar bijna volledige duisternis en zonder een goede buur of vriend in de nabije omgeving. Het respect van de mensen voor de natuur en de manier hoe zij hiermee om gaan. De ontzettend vriendelijke en gastvrije benadering naar ons als bezoekers. De ruige en diverse natuur als de fjorden, de onbeschrijfelijk prachtige Lofoten en de uitgestrekte sneeuwvelden hebben ons geraakt en ons doen laten beseffen hoe klein we zijn en hoe krachtig de natuur is. Een gedeelte van de reis die diepe indruk heeft gemaakt en die we een ieder kunnen aanraden om ook te ervaren.

Vanuit Scandinavië zijn we in sneltreinvaart door Denemarken, Duitsland, Tsjechië en uiteindelijk naar Oostenrijk getrokken. Vele leuke kleine stadjes bezocht en na twee maanden onthouding weer genoten van de biertjes en wijn. Wandelen tussen de zandstenen rotsen in contrast met het interneringskamp Theresien-stad in Tsjechië was indrukwekkend en confronterend.
In de Oostenrijkse, Zwitserse en Franse Alpen hebben we veel gewandeld en geklommen. Lange dagen van s' morgens de bergen in lopen, wat routes klimmen, picknicken in het hoge gras, weer wat routes klimmen en tegen de avond weer terug naar ons kamp. Echt volledig tot rust komen en gewoon genieten. Daarnaast hebben we familie en vrienden ontmoet wat voor ons erg bijzonder was.

Dan Spanje. Een drukte van jewelste, prachtige steden, mooie stranden, heerlijke temperaturen (behalve voor Bink dan), temperamentvolle mensen en prachtige overgangen in het landschap. Nu dus op Cap Tarifa, een bijzonder leuk plaatsje waar een vrolijke mix van stoere surf dudes en relaxte hippies het straatbeeld vullen. De kustlijn van Afrika, Marokko is duidelijk te zien en de zee waarin de Middellandse zee en Atlantische Oceaan samenkomen, is heftig. Hierdoor het Mekka voor de kite- en windsurfers. De Islamitische cultuur gemengd met het Katholicisme zie je in geheel Moors-Spanje terug. Een beetje het beste van beide werelden, slenteren in historische medina's in een ontspannen sfeer. De mensen zijn druk en levendig, genieten van hun samenzijn met anderen en het eten en drinken. Een cultuur waar wij ons in ieder geval snel in thuis voelen.

Van het meest Noordelijke punt naar het meest zuidelijke punt van Europa, een bijzondere reis! (en we zijn pas op de helft !!!! Yihaa!).

Liefs

Rouke en Ingrid

Zeker een bijzondere reis. Heerlijk om zo met jullie mee te kunnen liften.

oma Singelenberg

Wat Rouke en Ingrid schrijven, wij liften ook met jullie mee, wordt wel een grote groep hé. liefs

carla

prachtige reisverhalen, net als vorige reactie's, ook wij- met "n mannetje of wat- liften graag met jullie mee, word waarschijnlijk wel een groepsreis ha ha ha
groetjes

Elles

wauw, dit klinkt naar meer......... ik denk dat onze camperreis over 2 of 3 jaar toch naar Oost en Zuid europa zal gaan. Dit is wat mij zo geweldig lijkt........

marionelle

ok, en nu is het genoeg geweest. kom maar gewoon weer terug. ik kan het niet meer aanhoren ;-)

Tanaj & Ruud

Ha Buutjes ,

Heerlijk om al die verslagen te lezen.
Mooie fotos en filmpjes.
Zijn benieuwd waar jullie nu neerstrijken.....

Groetjes van ons